Voor succesvolle relaties, waar dan ook, heb je inzicht nodig in hoe jij communiceert, en de ander. 

Inzicht, en een juiste toepassing, kunnen het verschil maken tussen het al dan niet verkopen van je product, promotie maken, of ruzie met je partner kunnen uitpraten in begrip in plaats van “er maar mee te leren leven”. Je krijgt meer gedaan van je klant, je leverancier, je collega of je partner als je je communicatie aan hun favoriete stijl aanpast.

Ik gebruik DiSC daarvoor.

DiSC hanteert vier verschillende communicatiestijlen.

D – Dominant

Snelle beslisser, daadkrachtig, zeer resultaatgericht en direct. Communiceren kort en bondig.

Grootste angst: controle verliezen.

i – Inspirerend

inspirerend, mensgericht, enthousiast, overtuigend.

Grootste angst: Sociale afwijzing

S – Supporter/ Stabiel

Verbinder, zorgzaam, relatiegericht, harmonieus, geduldig.

Grootste angst: verlies van een stabiele omgeving (veranderen is dus heel spannend)

C – Conscientieus 

Nauwkeurig (perfectionistisch), oog voor detail, gestructureerd, planmatig, resultaatgericht

Grootste angst: fouten maken

Vaak zijn dominante en inspirerende mensen snelle denkers, en actief. Supporters en conscientieuze mensen hebben vaak meer tijd nodig, zullen niet zomaar een beslissing nemen.

Dus heb je het gevoel dat je voor de troepen uitloopt? Dan heb je waarschijnlijk een Dominante of Inspirerende voorkeursstijl.

Heb je het gevoel dat er niet naar je wordt geluisterd? Dan zit je voorkeur waarschijnlijk eerder in de Conscientieuze of Supportersstijl.

Hoe beter jij inzicht hebt in jouw stijl en die van de ander, EN je jouw stijl kunt aanpassen, hoe effectiever je communiceert. 

Goed communiceren is geen aangeboren vaardigheid, en ook niet iets waar je jarenlang op moet oefenen. Het is een stuk makkelijker dan Spaans leren.

Iedereen kan het. 

Ik kan in 30 seconden inschatten welke stijl iemand hanteert. Natuurlijk zit ik er weleens naast, maar dat heb ik ook snel genoeg door. Hierdoor kan ik mijn stijl aanpassen en krijg ik veel meer gedaan.

Hoe ziet jouw baan eruit? Als je in de comments vermeldt wat jij doet, geef ik je een voorbeeld. (als je tenminste af en toe eens met mensen communiceert:P)

Ik geef alvast één voorbeeld.

Je bent IT-er en je werkt op de support afdeling.

Dominante klant: Geef aan DAT je het op gaat lossen (GEEN details!) en WANNEER. EN HOU JE DAAR AAN. Mocht dat door onvoorziene omstandigheden niet lukken, dan koppel je dat ruimschoots op tijd terug, met een nieuwe deadline.

Inspirator klant: – WAARDEER dat hij deze bug heeft gevonden, geweldig! Betrek hem bij de oplossing en benadruk dat je het belang ziet. Je hebt details nodig om iets te kunnen reproduceren, maar dat vinden ze lastig – makkelijkst is meelopen, het hem nog eens uit te laten voeren terwijl jij het opneemt. Anders blijf je mailen met vragen om verduidelijking. Belangrijk: VOORDAT je begint met het oplossen van de bug (een week later), check eerst of het probleem nog steeds bestaat.

Aanvraag van een Supporter/ Stabiele klant: Voelen zich opgelaten dat ze jou lastig vallen. Stel ze gerust. Waarschijnlijk krijg je een lang en weinig concreet verhaal. Stel je daar op in, ze kunnen niet anders. Het helpt om hele concrete, kleine vragen te stellen. Check na afloop van de beantwoording of je het goed hebt begrepen! Supporters vinden het prettig als ze het gevoel hebben dat er naar ze wordt geluisterd. Hoeven geen deadline. Wel een update.

Conscientieuze klant: dat vind jij lekker he? Je krijgt een lijstje met wat er stap voor stap is gebeurd, alle details zijn duidelijk. tip: NOOIT zeggen dat het aan hen ligt. Ook als dat wel zo is. Wil graag een deadline, en weten wat je gaat doen om het op te lossen. Wil resultaat zien. Bij terugkoppeling kom je niet weg met een “done”.

Benieuwd hoe jij jouw klant of collega’s het beste kunt benaderen? geef een comment en ik beantwoord m voor je.